Wednesday, September 18, 2013

Mari tegakkan agama

"diturunkan kepada kamu sekalian agama sepertimana yang diutuskan kepada Nuh dan diwahyu kepada mu (Muhammad) seperti juga yang diutuskan kepada Ibrahim, Musa dan Isa agar kamu menegakkan agama dan jangan berpecah belah kerananya"

saat terbaca ayat ini, aku terfikir. adakah orang yang akan berpecah kerana agamanya? sedangkan agama itu sesuatu yg sgt dipercayai dan mulia. kemudian aku cuba mencari jawapan. mungkin inilah yg terjadi sekarang. kepada Syria, Mesir dan beberapa negara Islam yg lain. kebanyakan rakyatnya menganut agama Islam, tapi rakyatnya bergaduh dan berperang sesama sendiri. pihak yg benar berperang kerana agamanya dan yg tamak cuba menjatuh kan orang lain kerana harta dan perkara dunia. 

Allah mengutuskan nabi terdahulu semata2 untuk kaumnya sahaja. contohnya Nabi Musa A.S diutus kepada kaum bani israel. undang2 yg diturunkan utk mereka juga sesuai dgn bangsa yg bersifat keras kepala. 

manakala berebeza pula dengan Nabi Isa. apa yang dibawa oleh Nabi Isa adalah membenarkan apa yg dibawa oleh Al-Taurah mengenai soal aqidah dan kepercayaan, dan yang bersangkut dengan hukum tasyri' ada sedikit perubahan iaitu kelonggaran dari yg dahulu. ( tasyri' ialah perundangan. bertujuan mengatur kehidupan sesebuah masyarakat) dari apa yg aku baca, tasyri' ni diturunkan sesuai mengikut kaum.  

kesimpulannya ialah, tiap pengutusan itu mengandungi aqidah dan tasyri'.

tapi itu tidak bermakna kita perlu menyanjung Nabi ini lebih dari Nabi itu. taksub pada khalifah itu dan benci pada khalifah lain. tapi pada zaman sekarang, terdapat bnyak sgt kaum. yg paling perlu utk diberi perhatian adalah SYIAH. satu kaum yg sgt sayangkan Saidina Ali A.S. Dan ada juga kaum yang sgt membenci Saidina Ali. maka kaum ini berpecah belah dan bergaduh sesama mereka dan menganggap siapa yg x ikut mereka adalah salah dan perlu dihukum. yang jadi mangsa antaranya adalah org yg x bersalah seperti Muslim Sunni yg sayangkan Saidina Ali seadanya dan tidak pula membencinya. seseungguhnya bersifat sederhana itu lebih baik. 

ketaksuban yang tiada asas dan penghujung itu lah yg menyebabkan pertumpahan darah berlaku. tiada sifat kemanusiaan. ada diantara mereka itu menganut sesuatu ajaran tanpa memahami dan mengetahui asas ajaran tersebut. sedangkan mereka ini cintakan dan dahagakan agama. tapi sumber yg mereka dapat adalah dari sumber yg salah. jadi kita kena selalu perlu berusaha untuk sentiasa  menambah ilmu kita. sama ada ilmu dunia dunia atau akhirat. tapi ilmu agama adalah ilmu utama yg perlu kita ambil berat. supaya kita tidak akan tertipu dengan syaitan atau tipu daya buatannya sama ada dalam bentuk manusia atau ajaran yg dicipta manusia. 

dan kita juga perlu menolong mereka selagi yg termampu. sesungguhnya diri ini x mampu lg utk usaha itu. jadi aku mohon pada Mu ya Allah lindungilah aku dari tipu daya syaitan dan manusia serta apa saja anasir jahat di dalam dunia ini. tunjukkan dan kekalkan lah aku dijalan yg benar dan diredhaiMu ya Allah..... ampunkanlah dosa hambaMu yg lemah ini. 

Tuesday, June 11, 2013



ALHAMDULILLAH.. this vacation trip is one of the most precious moment in my life. i went there with kelana convoy travel agency. also with me , my beloved friends :) we went there last summer, around june. take few hours flight from Jordan to London.  then from London our journey begun.. we have conquered 8 countries in Europe in just 16 days!! and this is a budget trip!! you just need about 1700 Jordanian Dinar.. which is equivalent about 9000 Ringgit Malaysia.. but it is really cheap compared if we did it alone! i bet you need more than this if you travelling on your own.

i said this is a budget CAMPING.. hehe yeah. we slept in camping site. in a tent provided by them. just pay about 5 pound for a tent. or you can simply bring your own tent if u want. but in Swiss, we were advised to sleep in a cabin which cost 10 pound because the weather there is quiet cold. so actually you have 2 choices, whether to sleep in a tent, or in a cabin. if you are with family, its better to have a cabin so that you don't need to build up the tent every time in each country.

Rich Belgian Chocolate

Day 1: London to Amsterdam
We depart from Park Lane, London (click here for departure details) at 8am sharp! and travel down to Dover, from here we take the ferry across to France . When we get to Belgium, if time permits, we'll stop for Belgian chocolates! Continue into Holland, we'll set up camp near Amsterdam. Get your cabin keys or we'll show you how to put your tents up. Delicious dinner will be worth the wait tonight. B,L,D

Day 2: Amsterdam and Volendam

After breakfast, we drive to the picturesque Dutch fishing and cheese village of Volendam. Why not try the variety of seafood and have your picture taken in a traditional Dutch costume*. You also have the opportunity of standing on the dam (barrier built along Holland to hold back sea water) and marvel at the fact that most of Holland is below sea level. Don't forget to pose for a memorable picture by the windmills. Starting from noon we spend the rest of the day (and night if you wish) in Amsterdam city centre. You can take a boat ride by the many canals, shopping for tulips, visit the Rijksmuseum*, collect another of your Hard Rock Café's T-shirt or take a peek at the infamous red light district. B,D

Traditional windmill
Heidelberg Castle and the Old Bridge
Heidelberg Castle and the Old Bridge

Day 3: To Heidelberg
We head south east crossing into Germany today. By late afternoon we will arrive at the Heidelberg, home to the oldest university in Germany. You can visit Heidelberg Castle on foot or take the Funicular train. Then it’s time to explore the old town and shop for some souvenirs before returning to the campsite. B,L,D

Neuchwanstein castle
Day 4: to Fussen.
By late afternoon we will reach Neuchwanstein castle. Built by King Ludwig, this casle is the fairiest of all the fairy castles, situated on top of a hill surrounded by mountains and lakes. Mr Disney was inspired by this particular castle when he built his Disneyland fairy tale castle. We then continue our journey into Austria towards our campsite. B,L,D
Day 5: 
We spend the morning going around the City of Innsbruck. Visit the Golden balcony, the lod City gate and shop for SWAROVSKI crystals and accessories. You will also be taken to the sky jump ramp built for the winter olympic which was once held here in Innsbruck. We will then be making our way into Italy and camp near Venice for two nights. B,L,D

Day 6: After a short boat ride* from our campsite, we will reach the island of Venice. You’ll have a full day to explore this magical city, which includes such famous landmarks as St. Marks Square and Cathedral, the Doges Palace and Bridges of Sighs. Don’t forget to take in the view from the Bell Tower and explore the markets around the Rialto Bridge for souvenirs such as Murano glasses and crystals, Venetian mask and lace. You can enjoy on foot the spectacular view of Academia bridge and Rialto bridge over the Grand Canal or sit back a Gondola ride* through the canals. B,D

Barberino Designer Outlet
Day 7: To Rome via Barberino Designer Outlet
Today we head south towards our next campsite in Rome. En-route we will stop at the Barberino Designer Outlet for some retail therapy. There are over 100 boutiques, hundreds of designer brands with savings of 30-70%, offers are even harder to resist with our special 10% discount card. Upon arrival at the campsite, take some time to relax or enjoy a swim at the campsite pool before dinner. B,L,D

Inside the Colosseum

This all-in-one incredible city enables us to step back in time of the ancient Romans, the Renaissance era and the establishment of Roman Catholic. See the remains of ancient Rome in the Roman Forum, visit the Colosseum and Trevi fountain. Discover the secrets of the Vatican city and the Sistine Chapel. The whole day is free for you to explore the city of Rome and the small independent Catholic country within rome, The Vatican. B,D

Leaning Tower of Pisa

Day 9: Rome to Pisa.

We start travelling north heading towards our campsite near Pisa. From the campsite, you will be shown the way to Campo di Miracoli. To the people of Pisa, Campo di Miracoli is the most beautiful square in the world! You will see the grandeur or Italian Marble used to build The leaning tower of Pisa, The Baptistary and the Cathedral. Around the square, you will find many souvenir stalls as well as Italian restaurants. B,D

Day 10: To Swiss Alps
We have a whole day of fun activities in the coach today upon reaching our next destination, Switzerland. We'll play a few interesting games whilst travelling, watch a movie on video and enjoy the spectacular view. We will drive along Lake Como and Lake Lugano before arriving to the Swiss Alps region. Our campsite tonight is situated in a valley in between gigantic snow-cap mountains with waterfalls - Lauterbrunnen. B,L,D
Day 11: Lauterbrunnen & the Swiss Alps
You have a full day to explore the mountains. The optional Jungfrau excursion* offers you breathtaking views as you take the cog railway up into the mountains to the summit of the Jungfrau Mountain (3454m), a scenic journey taking about 2 hours. Whilst at the summit beside the incredible views you can explore the ice palace, and if the weather is fine try your hand at skiing or enjoy a dog sledge ride. For those not taking the excursion to the Jungfrau you can visit the unique Trummmelbach falls* (10 amazing waterfalls in a cave) or hike the many trails. (Remember to bring your sunglasses, jacket and suitable footwear if you are planning to venture into the mountains.) B,L,D
Day 12: Lauterbrunnen & the Swiss Alps
Another day to enjoy the wonderful scenery of the Switzerland. You can visit the unique Trummmelbach falls* (10 amazing waterfalls in a cave), hike the many trails or hire a bicycle to explore the area. The less adventurous can relax and enjoy shopping for Swiss army knives or watches B,D

It could be you at the Eiffel Tower, Paris

Day 13: To Paris

We leave the gigantic mountains behind us and head for the Metropolitan City of Paris. We drive north west through the mountains passing beautiful vineyards in between many French chateau before arriving at the contrast, busy city of Paris during the rush hour. B,L,D
Day 14: Disneyland Paris Option
A full day to enjoy the thrills and spills of the rides at Disneyland Paris* as you explore the complex. Alternatively you can continue to explore the big city of Paris by visiting the magnificent Palace of Versailles, the skyscrapers in La Defence or the Cite Des Science un Industrie. B,D
Day 15: Paris
Our day starts with a sightseeing tour that will include such famous landmarks as the Notre Dame Cathedral, Champs Elysees, Arc de Triomphe and Eiffel Tower, to name but a few. The rest of the day is free for you to enjoy the sights on your own, maybe take in the view over the city from the top of the Eiffel Tower*, or visit one of the numerous art museums such as the Louvre* for Leonardo Da Vinci's 'Mona Lisa'. In the evening you'll go for a romantic river cruise* to see Paris by night. For those who have been to Paris before, we can show you the many parts of Paris you have not discovered! B,D
Day 16: Paris to London
After breakfast we make our way out of Paris and travel through to the Port of Calais, from here we take the ferry across to Dover or take the Channel Tunnel and finally to London. We expect to arrive in London around 6pm. The drop-off points are normally Victoria Station and Park Lane. B
Bon Voyage!
*Cost of excursions and entrance tickets are not included in your tour price.
B - Breakfast; L - Lunch; D - Dinner

All our tours and itineraries have been designed in good faith. Sometimes, because of circumstances beyond our control, we have to alter the itineraries due to seasonal closing or repairs to buildings etc. We reserve the right to change the itineraries and/or dates of departure or cancel any trip. Full refund will be given if changes made to the dates of departure do not fit in with your plans or we have to cancel any trip due to circumstances beyond our control or the original plan is not feasible.


Tel: +44 (0) 20 8470 6336 / +44 (0) 77755 60166  

ALHAMDULILLAH.. cause my friends and i were given this golden opportunity to travel around the world.. thank you Allah...Thye Most Merciful..


Thursday, June 6, 2013

Rasulullah Is My Doctor

assalamualaikum buat semua :)

alhamdulillah dah 5 hari berada di Malaysia. tak bnyak perkara yang dilakukan selain dari menguruskan hal2 duniawi... sedih rasanya.. mujur baru seminggu, jadi masih ada masa lagi untuk merancang apa yang akan dibuat pada cuti yang mendatang. ini memang salah diri sendiri kerana tidak membuat perancangan awal sebelum cuti.. jadi terpaksalah mengikut sahaja apa yg terlintas di kepala, atau tak buat apa buang masa.....

ana rasa, abah sedar akan perkara ni.. haha.. sbb tu dia ada belikan ana sebuah buku untuk dibaca. malah dia berkata akan membelikan lebih banyak buku lagi untuk dibaca.

buku pertama yg ana baca untuk cuti sem ini adalah buku Rasulullah is my doctor. one word, buku ini sgt subhanAllah, AWESOME! harga dia tak sampai pun Rm 30. tapi ilmu di dalamnya, sangat mantap! dan penuh manfaat dan ilmu yang sarat. dan bewarna pulak tu. rasa x jemu tgok.

ana x habis baca lagi buku ni, jadi ana nak teruskan baca buku ni. sblom tu, ana eksaited nak bg tahu yg buku ni ditulis oleh seorang wartawan yang baru masuk islam. maksudnya, dia bukan lahir islam. yang hebatnya, dia wartawan, tapi boleh tulis buku pasal perubatan. nak tahu kenapa? kerana ada satu peristiwa yang membuatkan dia rasa sgt cinta pada Allah, sgt cinta pada Rasul sehinggakan dia mendalami dan mengkaji cara perubatan islam yang dibuat oleh Rasulullah sepanjang hayatnya.

masyaAllah sgt hebat sgt menakjubkan! banyak fakta fakta yang kita x pernah dan jarang dengar. cthnya, 

madu boleh digunakan untuk menghilangkan rabun dan jangkitan mata dgn hnya satu titisan sebelum tidor dan selepas bangun tidor

madu boleh menghilangkan kahak dan mengurangkan batuk

madu boleh menghilangkan kutu dan telur kutu di rambut

haaaaaaaa... ni baru bab madu.. bab lain apatah lagi kan.. ana cadangkan pergilah dapatkan buku ni. sgt rugi kalo x beli. lagi merugikan kalo dah beli tapi x baca.. itulah tabiat ana yg kena tukar..adooiii....

inshaAllah akan cuba habiskan buku ni. padahal x tebal mana pun.. boleh beli kat popular, hasani, dan lain lain.. 

semoga penulisan ini memberi manfaat pada diri dan pada orang lain.. yang baik itu dari Allah.. 

Sunday, May 5, 2013

pasca PRU 13

Akhirnya, pahit ditelan jua. 
Tempang pun kena berjalan jua.
Sakit pun kena solat jua.

Apa hikmahnya dari PRU13 ni?
Allah s.w.t. mahu hamba-Nya lebih sabar.
Lebihkan titisan air mata di setiap doa.
Sujud dan tahajjud.
Lebihkan masa untuk Dia.

Peristiwa hari ini pasti dikenang.
Hari ini kita muda.
5 tahun lagi kita dah tua.
Namun perjuangan tetap muda sampai bila-bila.
5 tahun lagi.
Kita akan berjuang tanpa tokoh-tokoh yang ada kini.
Mungkin mereka tidak sempat bersama lagi.

Dr: Rusydi Art

Ya Allah, sesungguhnya masa depan adalah sebahagian dari rancanganMu, panjangkanlah umur ulama-ulama supaya boleh membantu kami teruskan perjuangan kami..Tok Guru Nik Aziz, kuatkanlah dirimu untuk terus bersama kami.. yang pasti, Allah tetap sentiasa bersama kita...

kuatkan aku ya Allah.. berikanlah petunjuk kepadaku dan kpd rakyat Malaysia yang mana hak dan yang mana batil..

Pasca PRU 13


Kadangkala kita nak rama-rama,
Allah bagi ulat bulu satu,
Allah bagi kita terima,
Mungkin nak suruh faham sesuatu

Tuan Ibrahim Tuan Man.. 
kagum dgn kekuatan yang Allah berikan padanya. Mahu kekuatan yg sama..

Monday, March 4, 2013

usah mengalah dalam mujahadah

assalamualaikum wbt...

terlalu banyak perkara yang terjadi dalam anugerah bernama "hidup" ini.. peristiwa indah tak pernah leka diselangi peristiwa parah dan kurang indah..

ujian adalah lumrah hidup sebgai hamba Nya.. kejayaan pun ujian, apatah lagi kegagalan..begitu juga dengan sedih dan bahagia.. tapi ingat, Allah Maha Pemurah , Allah Maha Penyayang...
jadi, aku lebih selesa menganggap yang baik itu sebagai nikmat dan kasih sayang daripada Allah. dan yang pahit dan sakit sebagai tanda kasih sayang Allah juga.  kenapa? kerana dengan ujian kepahitan inilah Allah memanggil kita supaya lebih dekat denganNya. adat manusia, bila masa ujian pedih melanda, rakus mencari Allah , menjadi pendengar yang paling setia. sesungguhnya Allah Maha Mendengar.

sahabat, yakinlah bahawa Allah itu Maha Adil...

Hujan tak akan turun buat selamanya.. kerana kadangkala pelangi akan menjelma.. dan tentunya matahari sakan tetap muncul jua..
hikmah Allah ada pada setiap kejadian yang diciptakanNya.. mana? mungkin nampak sekarang, atau kemudian.. atau hati ini terlalu kotor sehingga tidak nampak hikmah di setiap kejadian.. Nauzubillah.. aku yakin ya Allah.. yakin pada janjiMu..yakin pada hikmah Mu.. bantulah aku terus kuat dan yakin dengan adanya hikmah di sbelik semua ini..walaupun aku x ditakdirkan untuk nampak hikmah itu..

Tidak salah mengharap manusia akan berubah menjadi baik dalam masa seminit, tapi sokonglah dia seandainya dia berubah walaupun seminit.. 
mungkin itu akan buat dia lebih berdaya untuk berubah,,

kadang2 kita x minta pun untuk jadi seperti apa yang kita jadi sekarang (punya sifat yang x baik).. dan kita xnak pun selamanya begini.. manusia boleh berubah..jika diberikan peluang... perubahan bukan boleh dapat sekali pandang.. tapi usaha seluas mata memandang, dan masa yang panjang..

usah mengalah dalam mujahadah :')
biar manusia x nampak..mereka hanya hebat menilai, bukan mereka yang tepat dalam menilai...Allah sentiasa ada :')
ya Allah ampunkanlah dosaku ini...

Alhamdulillah aku punya sahabat yang setia untuk mengingatkanku :) andainya kamu terluka wahai sahabat, mengertilah diri ini tak pernah ingin melakukan kamu seperti itu. kerana kalian letaknya di hati, bukan sekadar di sisi.. lautan terima kasih dan doa ku hadiahkan buat teman2, jasa dan kebaikan kalian yang x akan prnah dilupakan inshaAllah.. :'(

terasa diri ini begitu lemah sekali dalam melwan godaan nikmat dunia.. ya Allah, janganlah tinggalkan aku walaupun sesaat. seandainya aku tiada dalam pandangan Allah, apatah lagi pada pandangan manusia. tapi bukan pandangan manusia yang menjadi tujuanku. tapi pandangan dan cemuhan mereka kadangkala berjaya mencuri tempat di benak fikiran dan hati kecilku..

ya Allah berilah aku kekuatan.. aku perlu menjadi kuat. sekuat ujian dari Mu ya Allah..

astaghfirullahal'azim... astaghfirullahal'azim..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...