Pages

Tuesday, October 9, 2012

Kenapa susah sangat nak tinggalkan jahiliyah?


Kenapa susah sangat nak tinggalkan jahiliyah?

                           Aku terbaca survey dalam majalah jom isu 3. Tajuknya AKU MAHU BEBAS JAHILIYYAH. Satu soalan yang agak sukar aku rasa kalau nak dijawab. Ya. Kenapa susah sangat nak tinggalkan jahiliyyah?
Tahu apa jawapan yang paling hot dalam survey tu? TIADA JAWAPAN. Aku bertanya pada diri sendiri. Puas aku memikirkan jawapan yang mampu aku beri. Tapi kosong.  Tidak tahu sama ada mulut terkunci atau malu sendiri.

Apakah maksudnya disini? Kenapa kita tidak dapat menjawab soalan yang berkisar tentang sikap dan peribadi kita sendiri? Adakah kita masih tercari-cari siapa dan bagaimana sebenarnya diri kita? Atau kita masih belum jelas akan erti hidup ini? Susah sangat ke nak jawab benda yang kita selalu buat setiap hari?

Apa sebenarnya jahiliyyah pun aku tak berapa nak jelas.. tu lah. Akak usrah ajak pergi daurah SAYONARA JAHILIYYAH tak nak. Beribu alas an aku bagi. Yes, alasan tak pernah kalah.
Berbalik pada soalan kenapa susah nak tinggalkan jahiliyyah, di mana rata rata menjawab tiada jawapan. Aku terfikir, adakah masih ramai lagi tidak tahu dan tidak mahu tahu kenapa mereka  melakukan sesuatu perkara tu? Aku teringat Dr muhaya pernah kata, mesti ada sebab kenapa orang itu buat benda tu dan tak buat benda tu. Maksudnya kita sepatutnya aware atas segala perbuatan dan perilaku kita setiap detik dan masa.

Tapi dari jawapan tu, baru  aku sedar ,  aku dan mereka seperti tidak tahu atau mungkin tidak peduli dengan apa yang di buat setiap hari. Salah ke, betul ke, dosa ke, pahala ke main hentam je. Buat tak fikir dah. Macam tak ingat atau buat buat tak ingat yang ada pencatat dikiri dan kanan yang x pernah lupa menulis setiap apa yang kita lakukan. Dan pemerhati yang paling hebat, Allah Azzawajalla. Yang Maha Melihat dan Yang Maha Mengetahui.  

Aku cuba mencari jawapan. time nak tulis ni baru aku cari sebab aku baca majalah tu past uterus tulis post ni.
Antara  jawapan dalam majalah tu:
Tak tahu benda tu maksiat
Dah banyak sangat dosa, alang-alang tu buat je la
Taknak hilang kawan
Best kot buat benda tu, kalau tak nak buat apa lagi?
Takde alternative lain

Tu jawapan diorang. Jawapan aku, DIRI SENDIRI. Aku kalah dengan keinginan aku. Macam mana? Sebab Apa yang aku rasa nak buat. Aku buat. Kalo rasa salah banyak, aku tinggal. Kalo aku rasa macam tak berapa salah atau tak tahu betul salah ke tak, aku pun amek peluang buat je lah. Ni lah mungkin yang dinamakan jahiliyyah. IKUTKAN HATI, TURUTI NAFSU.  Aku rasa seronok buat benda yang orang yang lain x buat. Rasa bangga dapat buat buat hebat, padahal hampeh.  Jadi nil ah sebabnya aku susah nak tinggalkan benda buruk ni. Sebab suka. Sebab rasa macam benda tu x salah besar pun . bukan dosa besar pun.

Teruknya diri ni. Lupa kah aku pada mati tu tak ada pemberitahunya, bila bila masa je aku boleh mati.. ya 


alhamdulillah aku ada sahabat-sahabat yang sangat osem dalam membantu aku melawan jahiliyyah ini. apa mujahadah itu bukan mudah, tapi inshaAllah x mustahil. kalo tidak kenapa ada syurga kan. untuk mendapatkan sesuatu yang beharga, kena bayar dengan pengorbanan. walau aku x kuat, tapi aku punya senjata yang paling hebat, iaitu DOA. 

Allah janganlah Kau ambil nyawaku selagi aku belum berada pada jalanMu.
Mungkin inilah tugas yang Allah nak berikan  pada aku minggu ni, cari apa MAKNA JAHILIYYAH. Aku anggap ini sebagai hadiah dari Allah. Supaya aku kenal, yang mana jahiliyyah, yang mana tak jahiliyyah.
Ya Allah bimbinglah aku. Janganlah Kau pernah tinggalkan aku.  Ampunkanlah segala dosaku ya Allah.


Yang lain dalam survey tu:

jahiliyyah yang sukar ditinggalkan
  • penyakit hati
  • couple
  • surf internet berjamjam
  • tonton tv
  • main game
  • suka shopping
  • usha orang cantik dan hensem
  • dengar lagu lagha

kenapa senang nak tinggalkan jahiliyyah?
  • azam yang tegar dan kuat 
  • biah yang solehah
  • lain-lain
  • hati memang baik, dapat peringatan terus berubah
  • keluarga yang baik
  • kawan kawan yang membantu

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...