Pages

Monday, June 20, 2011

refleksi kehidupan..marah? perlukah?

assalamualaikum w.b.t..^^

waahh..dah lme ana x update blog...=.=" maaflah.. nak tnye, kenal x Prof Muhaya? emm.. kali ni ana nak kongsi pasal talk beliau bertajuk REFLEKSI KEHIDUPAN. maaf andai ada tersalah maklumat, sesungguhnya tidak disengajakan. pertama, kita adalah apa yg kita fikirkan. jadi kita fikir kita rajin, insyaAllah kita kan jd rajin, begitulah sebaliknya.. elakkan kata "aku x boleh buat la" selagi kita x mencuba.

 kedua, jgn simpan perasaan marah pd org lain. buang perasaan x bagus tu, sebaliknya semai kasih syang pada org tu.. cthnya, ade pakcik bwk lori potong kereta kita kat jalan raya, kita jgn marah dia, kutuk dia, umpat dia, tetapi... tenangkan diri kita dan buang perasaan marah tu jauh2.. cuba fikir positif, mungkin dia nak cepat, dia dah tua, dia bekerja cari rezeki hala, utk siapa kalau bukan nak sara keluarga dia,.. lagipun gaji pemandu lori bukan bnyak mcm doktor ke, kerja penat, perjalanan jauh.. anak dia kat rumah pon jrg dpt jumpa dia *example lah* ..^^ 

dgn cara ni, kita pon x stress dgn perasaan marah..mood pon x rosak. sebaliknya merasa simpati kpdnya, rasa kasih syg pada pakcik tadi.. kasih sayang adalah kuasa yg luar biasa.. jauhlah kita dari dosa marah, umpat dsb insyaAllah. hati pula menjadi tnang. sekaligus mengingatkan kita supaya menjadi insan yg lebih bersyukur dgn nikmat yg telah Allah kurniakan kpad kita insyaAllah.. jadi kalo kita nak marah tu, fikir2 kan lah dulu sebelum nak marah. ape kesannya pada org yg dimarah: terasa hati, jauh silaturrahim, dendam, benci pd kita....kesan pada kita: stress, hati x tng, bersalah, mood x da, senang digoda syaitan 

hadis Nabi pun ada menyentuh mengenai marah:
Daripada Abu Hurairah r.a. :Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah. -Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari. 
Adapun maksud perkataan “Janganlah Marah” yang dikatakan kepada lelaki tersebut ialah jangan menurut nafsu kemarahan itu, dan bukanlah maksudnya melenyapkan sama sekali nafsu itu. Ini kerana kemarahan adalah satu-satunya dari tabiat manusia yang tidak mungkin dihapuskan.

memanglah, kadang2 kita pon x dpt nak kwl perasaan marah sepenuhnya, contohnya ada org curi laptop ke... *ish, mohon dijauhkan* mana x marah.. tp cuba kurangkan, kita ambil tindakan yg patot dan elak dari marh kat pencuri tu sbb dia bukan tawu pun n dia x rugi pape pun. kita je menyakitkan hati sendiri..  

marilah kita sama2 berusaha menjadi muslim yg disenangi org sekeliling kita, bukannya ditakuti atau dibenci. insyaAllah
so, there are some tips to control ur anger: ^^



 Rasulullah pernah menerangkan: “Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api. Api hanya dapat dipadam dengan air. Apabila marah oleh seseorang kamu maka hendaklah ia berwudhuk”.
Abu Dzar al-Ghifari berkata: Rasulullah pernah berkata kepada kami: ”Apabila marah seorang kamu yang sedang berdiri maka hendaklah ia duduk supaya hilang kemarahannya. Kalau masih belum juga hilang maka hendaklah ia berbaring”. Wallahu A’lam.. wassalam..:) barakAllahufik..


6 comments:

  1. wah2!bru hupdet la nih???lgu dh bru da....thanks kgsi2 ye!

    ReplyDelete
  2. salam.. hehe..study x lngsung, buat mende ni ah... hoho.. insyaAllah..^^

    ReplyDelete
  3. sangat memerlukan cara pengurusan marah. terima kasih ya Sahabat atas peringatan ini :)

    ReplyDelete
  4. sama2... ^^ insyaAllah.. sama2 saling mengingatkan.. :)

    ReplyDelete
  5. susah nak kawal marah...sbb tu nabi kata sapa mampu tahan, diamkuat =p=p=p


    background kalau distatikkan lagi besz rsanya (cadangan)

    ReplyDelete
  6. salam..betul tu..insyaAllah... background statik? mcm mana nak buat eh? harap leh bantu.. :) syukran

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...