Pages

Thursday, November 22, 2012

Andai itu takdirNya

Assalamualaikum.
Berehat seketika. Exam oral epidemiolgy telah berlalu. Alhamdullilah lulus. Cemerlang? Mungkin suatu hari nanti inshaAllah. Belajar last minute, tak boleh lah nak mengharapkan yg tinggi2 la kan. Tapi mcm post yg lepas, Allah Maha Pemurah. Kalo Dia nak kasi, full mark pon boleh dapat. Cuma kita tidak tahu sama ada ia ujian atau pun nikmat. Apa yg kite dapat, bersyukur seandanya. Mungkin itu yg terbaik. Bersangka baik dengan Nya... :)
Sahabat saya. Minggu ini Allah beri ujian yg saya rasa agak hebat padanya. Hatinya dirundung pilu. Kasih yang dicipta tidak berpanjangan. Wajahnya cuba untuk menutup luka dalam hati. Tidak pasti apa yang dirasainya. Dikhianati? Ditinggalkan? Marah? Sedih? Kecewa?
Sahabat, cubalah kita pandang ujian ini sebagai cabaran hidup yang positif dari Allah. Dikhianati menjadikan kita lebih kuat dan BERHATI HATI.
Ditinggalkan untuk yang LEBIH BAIK.
Marah pada nya? Itu tanda SAYANG. Jadikan dia sebagai kenangan hidup ini.
Sedih tanda kita masih PUNYA HATI. Tapi bukan bermakna hidup kita berakhir di sini.
Kecewa? Menjadikan kita tahu betapa sakitnya dikecewakan. Supaya kita tidak melakukan yang sama pada ORANG LAIN.
Lihat.. Allah menjadikan tiap perkara ada hikmahnya. percayalah betapa indahnya aturan Allah.. Mungkin kita x nampak semua tu sekarang. Nanti bila dah jelas kenapa semua ini terjadi, baru kita akan rasa lebih bersyukur pada Nya..
Mari muhasabah diri.. Mungkin ujian ini adalah teguran dari Allah. Atau bayaran kepada dosa dan maksiat yg kite lakukan. Menebus kembali dosa. Yakinlah pada Allah, Allah bertindak sebagai mana sangkaan hambanya.
He bring you to it, then He will bring you through it.
Sabar hadiahnya syurga.
Doakan kebahagian mereka.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...